Home page > Najczęściej zadawane pytania – Joga
Czy studia „Joga w profilaktyce i terapii” są dla osób, które stawiają pierwsze kroki w jodze czy raczej do osób mających już doświadczenie?
Studia „Joga w profilaktyce i terapii” są skierowane zarówno do osób, które mają już pewne doświadczenie w praktyce jogi, jak i tych które dopiero zaczynają swoją przygodę z jogą. Dla osób, które stawiają pierwsze kroki, przygotowaliśmy specjalny kurs doszkalający. Kurs ten stanowi wprowadzenie do praktyki jogi, w którym uczymy podstawowych zasad, technik i asan. Uczestnicy zdobywają umiejętności potrzebne do samodzielnej praktyki, co jest kluczowe, aby mogli doskonalić swoje umiejętności podczas studiów podyplomowych.
Osoby z doświadczeniem w jodze mogą bezpośrednio przystąpić do programu studiów, gdzie rozwijają swoją wiedzę i umiejętności w kontekście terapeutycznym oraz profilaktycznym. Dzięki takiemu rozwiązaniu dbamy o to, aby każda osoba, niezależnie od poziomu zaawansowania, mogła skutecznie uczestniczyć w zajęciach, a równocześnie, by każdy miał solidną podstawę w zakresie praktyki jogi, zanim przystąpi do zaawansowanych treści związanych z wykorzystaniem jogi w aspektach terapeutycznych.
Jak wyglądają zajęcia na studiach „Joga w profilaktyce i terapii”?
Czy dużo jest zajęć teoretycznych?
Zajęcia na studiach „Joga w profilaktyce i terapii” mają zrównoważony charakter – łączą teorię z praktyką, co jest kluczowe dla kompleksowego wykorzystania jogi w kontekście terapeutycznym. Oczywiście, teoria jest nieodzownym elementem programu studiów. Pomaga studentom zrozumieć nie tylko filozofię jogi, która osadzona jest w szerszym kontekście tradycji i wartości, ale również anatomię, fizjologię oraz biomechanikę ciała człowieka. Teoria ta jest niezwykle ważna, aby nasi słuchacze mogli świadomie i bezpiecznie prowadzić zajęcia, zwłaszcza w pracy z osobami o specyficznych potrzebach zdrowotnych.
Podkreślamy jednak, że nasze zajęcia mają przede wszystkim praktyczny charakter. To oznacza, że teoria anatomii nie odbywa się tylko w formie wykładów – jest ona wprowadzana bezpośrednio w ruchu, podczas wykonywania konkretnych asan. U nas zajęcia te prowadzone są przez praktyków jogi i fizjoterapii czy osteopatii. Omawiamy, co dzieje się w ciele w danej pozycji, które mięśnie pracują, jak i na co dana asana oddziałuje i jakie mogą być potencjalne ograniczenia u osób z różnymi schorzeniami. Dzięki temu słuchacze nie tylko uczą się anatomii z podręcznika, z wykładów, ale od razu w kontekście praktyki jogi, co pozwala im lepiej zrozumieć i doświadczyć w swoim ciele, jak bezpiecznie i skutecznie stosować te techniki w pracy terapeutycznej.
Tego rodzaju połączenie teorii z praktyką jest kluczowe, aby nasi absolwenci mieli pełną świadomość zarówno filozoficznych, jak i fizjologicznych aspektów jogi, a także aby umieli bezpiecznie praktykować, a jeśli chcą uczyć jogi – to, by mogli to robić bezpiecznie i profesjonalnie.
Jak wyglądają zajęcia praktyczne?
Zajęcia praktyczne na studiach „Joga w profilaktyce i terapii” mają bardzo interaktywny i dynamiczny charakter. Prowadzone są przez doświadczonych praktyków z danej dziedziny, co zapewnia studentom bezpośredni kontakt z osobami, które mają bogate doświadczenie w pracy z jogą oraz terapią ruchem, jak i psychoterapią. W trakcie zajęć studenci są aktywnie korygowani, co pozwala im na bieżąco poprawiać swoją technikę wykonywania asan. Studenci uczą się nie tylko jak bezpiecznie praktykować jogę i móc pomóc sobie w różnych dolegliwościach, ale również jak uczyć innych. Zajęcia obejmują metodykę budowania programu zajęć, technikę wykonania pozycji oraz umiejętność opisu tego, jak prawidłowo wchodzić w asany. Korygowanie uczniów obejmuje zarówno korekty werbalne, jak i manualne, co jest istotne dla prawidłowego wykonania ćwiczeń i uniknięcia kontuzji.
W naszym programie kładziemy również duży nacisk na autoterapię. Uczestnicy, którzy przychodzą na studia, aby lepiej zrozumieć swoje zdrowie i ciało, mają okazję zdobyć wiedzę na temat tego, jak joga może wspierać ich psychikę oraz ogólne samopoczucie. Dzięki temu, zajęcia praktyczne nie tylko uczą, jak prowadzić innych, ale również jak skutecznie pracować nad sobą.
Podczas zajęć studenci mają szansę uczyć się w praktyce, ćwicząc nauczanie i jednocześnie będąc korygowanymi przez prowadzących. Obejmuje to analizę konkretnych przypadków-casestudies- co pozwala im na zastosowanie zdobytej wiedzy w realnych sytuacjach. W ten sposób zapewniamy, że każdy student otrzymuje kompleksowe kształcenie, które łączy teorię z praktyką, umożliwiając im skuteczne prowadzenie zajęć z jogi oraz wspieranie innych w ich drodze do zdrowia i równowagi.
Czy zajęcia prowadzone są przez praktyków z danej dziedziny?
Zajęcia w ramach studiów podyplomowych prowadzone są przez doświadczonych specjalistów z różnych dziedzin, co zapewnia interdyscyplinarne podejście do kształcenia. Wśród kadry dydaktycznej znajdziemy:
Jakim aspektom poświęca się najwięcej uwagi?
Na studiach „Joga w profilaktyce i terapii” najwięcej uwagi poświęcamy bezpieczeństwu pracy z drugim człowiekiem, co jest kluczowe w kontekście jogi terapeutycznej. Zajęcia są projektowane w taki sposób, aby słuchacze mogli nabyć umiejętności prowadzenia zajęć, które są bezpieczne, zrównoważone i dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników.
Duży nacisk kładziemy na anatomię i fizjologię, co pozwala studentom zrozumieć, jak praktyka asan wpływa na ciało. Ważne jest, aby anatomia „żyła” w praktyce, a nie była tylko teoretycznym pojęciem. Przez praktyczne podejście do anatomii, studenci są w stanie lepiej zrozumieć, jak prawidłowo wykonywać pozycje, jakie mogą być ich ograniczenia oraz jakie są zasady bezpiecznego dostosowywania asan do potrzeb uczestników zajęć. W szczególności chodzi o tych uczestników zajęć, którzy mają rozmaite dolegliwości i ograniczenia a tym samym potrzeby. Wiedza zdobyta na studiach pozwala absolwentom korzystać z szerokiego wachlarza możliwości i tym samym prowadzić zajęcia adekwatnie do potrzeb uczestników.
Kolejnym ważnym aspektem jest obserwacja — zarówno autoobserwacja, jak i obserwacja praktyki innych. Studenci uczą się, jak obserwować nie tylko siebie, ale także innych podczas praktyki – tak, aby lepiej dostrzegać ewentualne błędy i wprowadzać odpowiednie korekty. Takie umiejętności są kluczowe w zapewnieniu bezpieczeństwa praktyki jogi oraz w skutecznym nauczaniu, co pozwala na rozwijanie kompetencji potrzebnych do pracy z osobami o różnych możliwościach i potrzebach.
Joga kojarzy mi się ze staniem na głowie i robieniem szpagatów – obawiam się, że nie będę potrafiła wykonywać wszystkich pozycji jogi – czy jest sens podejmować studia?
Takie skojarzenia z jogą są zrozumiałe – wiele osób myśli o staniu na głowie i szpagatach, myśląc o jodze. Jednak joga to znacznie więcej niż tylko zaawansowane pozycje. To kompleksowy system pracy z ciałem i umysłem, który ma na celu nie tylko poprawę elastyczności czy siły, ale również rozwój wewnętrznej równowagi, koncentracji i relaksacji.Każdy może znaleźć w jodze coś dla siebie, bez względu na wiek czy poziom sprawności fizycznej.
Studia z jogi, zwłaszcza w kierunku terapii jogą, skupiają się nie tylko na fizycznych aspektach praktyki, ale również na jej terapeutycznych i psychologicznych wymiarach. Możesz się tu nauczyć, jak dostosować praktykę do swoich możliwości i jak wspierać innych w tej drodze. Tak więc nawet jeśli nie czujesz się pewnie co do bardziej wymagających pozycji, nie ma to znaczenia – joga jest dostępna dla każdego, a studiowanie jej może być cenną podróżą rozwoju osobistego i zawodowego.
Czy mając lat 30,40,50 nie jest już za późno na rozpoczęcie praktyki jogi?
Zdecydowanie nie jest za późno, by rozpocząć praktykę jogi w wieku 30, 40, czy 50 lat. Joga jest elastycznym systemem, który można dostosować do różnych poziomów sprawności fizycznej, wieku i potrzeb zdrowotnych. Wiele osób zaczyna swoją przygodę z jogą w późniejszym wieku i czerpie z tego ogromne korzyści, zarówno fizyczne, jak i mentalne.
Joga pomaga poprawić elastyczność, siłę, równowagę oraz ogólne samopoczucie. Może również wspierać zdrowie kręgosłupa, stawów, a także redukować stres i napięcie. Ważne jest, aby zaczynać stopniowo, zwłaszcza jeśli ciało nie jest przyzwyczajone do regularnej aktywności fizycznej. Często panuje wyobrażenie,że joga to praktyka dla osób elastycznych, zdolnych do wykonywania zaawansowanych pozycji takich jak lotos czy szpagat. W rzeczywistości joga jest dostępna dla każdego-to praktyka,którą można w pełni dostosować do indywidualnych możliwości i potrzeb.Jeśli masz jakiekolwiek dolegliwości zdrowotne, warto skonsultować się z nauczycielem jogi, który pomoże dostosować praktykę do twoich potrzeb.
Czego mogę się spodziewać po praktyce jogi? Jakich mogę oczekiwać efektów? Jakich zmian w obszarze sprawności fizycznej i emocjonalnej/psychicznej?
Po regularnej praktyce jogi możesz oczekiwać szeregu pozytywnych zmian w różnych obszarach swojego życia.
Joga przynosi korzyści na wielu poziomach, a efekty są widoczne zarówno w krótkim, jak i długim okresie. Z czasem możesz oczekiwać harmonijnego połączenia sprawności fizycznej, równowagi emocjonalnej i wewnętrznego spokoju psychicznego.
Czy istnieją przeciwwskazania do praktykowania jogi
Tak, istnieją pewne przeciwwskazania do praktykowania jogi, szczególnie w przypadku osób z konkretnymi problemami zdrowotnymi lub po operacjach. Ważne jest, aby zrozumieć swoje ciało i ograniczenia, a także, w razie potrzeby, skonsultować się z lekarzem lub doświadczonym instruktorem jogi przed rozpoczęciem praktyki. Oto niektóre z sytuacji, które mogą wymagać dostosowania praktyki lub czasowego unikania pewnych asan:
Czym studia podyplomowe „Joga w profilaktyce i terapii” w GWSP różnią się od innych studiów jogi prowadzonych na innych uczelniach w kraju?
Studia podyplomowe „Joga w profilaktyce i terapii” w GWSP wyróżniają się na tle innych programów jogi w Polsce kilkoma kluczowymi aspektami. Przede wszystkim mają one charakter praktyczny, co oznacza, że studenci aktywnie uczestniczą w warsztatach i ćwiczeniach, zdobywając umiejętności niezbędne do samodzielnego prowadzenia zajęć jogi. Ważnym elementem programu jest nauka konstruowania własnych programów zajęć, co daje solidne przygotowanie do pracy w środowisku zawodowym.
Nasi wykładowcy to sami praktycy – specjaliści w zakresie jogi z takich dziedzin naukowych jak anatomia, fizjoterapia, uroginekologia, psychoterapia czy praca z traumą.
Dzięki temu program wyróżnia się holistycznym podejściem do człowieka i jego zdrowia – zarówno fizycznego, jak i psychicznego a przyszłych absolwentów uwrażliwia na drugiego człowieka, co jest niezwykle ważnym aspektem prowadzenia zajęć jogi z osobami w różnym wieku i o różnym stopniu sprawności.
Kolejną zaletą naszych studiów jest kameralna atmosfera, która umożliwia indywidualne podejście do każdego studenta. Dzięki temu możemy wspierać naszych słuchaczy nie tylko w procesie edukacyjnym, ale także w ich osobistym rozwoju jako nauczycieli jogi.
Dlaczego warto podjąć studia „Joga w profilaktyce i terapii” w GWSP?
Studia „Joga w profilaktyce i terapii” są idealnym wyborem dla osób, które chcą pogłębić swoją wiedzę o jodze i wykorzystać ją w praktyce terapeutycznej, uzupełnieniu rehabilitacyjnym oraz w szeroko pojętej profilaktyce zdrowotnej. Nasze studia łączą solidną wiedzę teoretyczną z intensywną praktyką, co daje absolwentom kompleksowe przygotowanie do pracy z różnymi grupami osób. W dzisiejszych czasach, kiedy joga i terapia stale zyskują na popularności, nasi absolwenci mają znaczną przewagę na dynamicznie rozwijającym się rynku zdrowia, dysponując zarówno wiedzą, jak i praktycznymi umiejętnościami cenionymi przez pracodawców. Duża część naszych absolwentów zakłada zaraz po studiach swoje studia czy szkoły jogi.
W jakich profesjach Absolwent znajdzie pracę po ukończeniu kierunku? Co można robić, gdzie można pracować po studiach „Joga w profilaktyce i terapii”?
Warto tutaj nadmienić,że często mylone są regulacje prawne dotyczące kwalifikacji osób uczących jogi.
W Polsce nauczyciele jogi są najczęściej określani mianem instruktorów, zwłaszcza jeśli ukończyli kursy lub specjalistyczne szkolenia, a nie studia wyższe czy podyplomowe. Warto wspomnieć, że stanowią oni grupę zawodów tzw. personelu średniego tj. mieszczą się w grupie zawodów na rynku pracy instruktorzy fitness i rekreacji ruchowej (technicy).
Natomiast osoba, która ukończy studia wyższe lub studia podyplomowe z zakresu jogi uzyskuje kwalifikacje – czyli efekty kształcenia poświadczone dyplomem ukończenia studiów wyższych lub świadectwem ukończenia studiów podyplomowych, wydawanym przez uczelnie. Efekty kształcenia to zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych uzyskanych w procesie kształcenia przez osobę uczącą się.Kwalifikacje podyplomowe uzyskane poprzez osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia na studiach podyplomowych – potwierdzone świadectwem tych studiów – są w hierarchii szkolnictwa wyższe niż typowego instruktora (po kursach).
Osoba po studiach wyższych czy podyplomowych z jogi jest zaliczona do kategorii personelu wyższego (specjalista). Specjaliści to grupa obejmująca zawody wymagające wysokiego poziomu wiedzy zawodowej, umiejętności oraz doświadczenia. Rola takiego specjalisty w zakresie jogi obejmuje pracę z ciałem w kontekście sportowym, rehabilitacyjnym lub rekreacyjnym. Absolwent który kończy studia podyplomowe na kierunku „Joga w profilaktyce i terapii” należy do tzw. specjalistów w zakresie ochrony zdrowia.
Absolwenci kierunku „Joga w profilaktyce i terapii” mają wiele możliwości prowadzenia własnego studia jogi lub zatrudnienia w różnych jednostkach i obszarach związanych z zdrowiem, wellness oraz edukacją:
Naszych absolwentów zachęcamy głownie do prowadzenia własnej działalności terapeutycznej i otwierania własnych studiów jogi lub do oferowania zajęć jogi w formie zajęć indywidualnych czy grupowych w różnych lokalizacjach. Doradzamy tez naszym absolwentom, by podejmowali współpracę lub sami tworzyli – wspólnie lekarzami, psychoterapeutami, naturoterapeutami, rehabilitantami czy innymi terapeutami – zespoły interdyscyplinarne, co pozwoli na skuteczniejszy rozwój i pomoc w zaburzeniach, z którymi borykają się ich klienci.
Te różnorodne ścieżki kariery pozwalają absolwentom na wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w praktyce, przyczyniając się do poprawy jakości życia innych osób. Warto również zaznaczyć, że rynek zdrowia i wellness rozwija się bardzo dynamicznie, co stwarza niewątpliwie kolejne możliwości zawodowe dla specjalistów w tej dziedzinie.
Czy można założyć własną działalność, otworzyć własną szkołę lub studio jogi?
Tak, absolwenci kierunku „Joga w profilaktyce i terapii” mają możliwość założenia własnej działalności gospodarczej oraz otwarcia własnej szkoły czy studia jogi. Po ukończeniu studiów zyskują nie tylko kwalifikacje do prowadzenia zajęć jogi, ale także wiedzę na temat zdrowia, anatomii i terapii, co stanowi solidną podstawę do prowadzenia własnej, bezpiecznej praktyki terapeutycznej.
Prowadząc własne studio można tworzyć programy zajęć dostosowane do potrzeb lokalnej społeczności, co zwiększa atrakcyjność oferty. Ponadto właściciele studiów mają swobodę w kształtowaniu atmosfery i filozofii swojego miejsca pracy, jak również współpracy z innymi terapeutami, co pozwala na stworzenie unikalnego doświadczenia dla uczestników.
Posiadanie własnej szkoły stwarza możliwości, takie jak: organizowanie warsztatów, kursów specjalistycznych czy sesji terapeutycznych, a także tworzenie zespołów interdyscyplinarnych.
Z czym/z jakimi zagadnieniami studenci mają największe problemy?
Studenci często napotykają największe trudności w zakresie obserwacji, zwłaszcza w kontekście dostrzegania, jak układają się ciała ich uczniów podczas praktyki. Umiejętność ta jest kluczowa dla prowadzenia bezpiecznych i skutecznych zajęć jogi, jednak nie jest to umiejętność oczywista. Wymaga to praktyki i rozwijania zdolności do zauważania subtelnych różnic w ułożeniu ciała, co często wymaga czasu i doświadczenia.
W trakcie zajęć koncentrujemy się na tym, jak właściwie obserwować, aby dostrzegać, co się dzieje z ciałem uczestnika. Uczymy studentów, aby patrzyli uważnie i świadomie, co obejmuje również rozwijanie empatii wobec ich uczniów. Dzięki temu studenci mogą lepiej rozumieć potrzeby osób, z którymi pracują, oraz dostosowywać nauczanie do ich indywidualnych potrzeb.
Kwestia umiejętności obserwacji jest niezwykle ważna, ponieważ pozwala na skuteczne wprowadzenie korekt manualnych i werbalnych, które są niezbędne dla bezpieczeństwa praktyki jogi, zwłaszcza w kontekście pracy z osobami mającymi problemy zdrowotne.
Czy studia „Joga w profilaktyce i terapii” to nowe studia na rynku?
Zarówno w Polsce, jak i na świecie, joga cieszy się rosnącą popularnością. Przekłada się to na liczne oferty kursów instruktorskich, zarówno stacjonarnych, jak i online. W Polsce studia podyplomowe dotyczące jogi są dostępne na kilku uczelniach, a ich programy różnią się głównie w zależności od kontekstu, w jakim joga jest przedstawiana. Zastosowanie jogi jako narzędzia profilaktyki i terapii to podejście, które po raz pierwszy zostało zaprezentowane w Polsce przez Górnośląską Wyższą Szkołę Przedsiębiorczości (GWSP) w Chorzowie. Studia te uruchomiliśmy już w 2014 roku, aich celem jest przygotowanie specjalistów do prowadzenia zajęć hatha jogi, ćwiczeń oddechowych i relaksacyjnych, z naciskiem na profilaktykę zdrowotną oraz wsparcie w procesie terapeutycznym. Zajęcia mają praktyczny charakter, a program oparty jest na solidnych podstawach teoretycznych, obejmujących anatomię, ruch, fizjologię oraz psychologię. Holistyczne podejście do człowieka jest kluczowym elementem tego kierunku i znajduje odzwierciedlenie w każdym aspekcie programu.
Czy „Joga w profilaktyce i terapii” jest kierunkiem przyszłościowym w Polsce?
Tak, kierunek „Joga w profilaktyce i terapii” w Polsce można uznać za przyszłościowy. Istnieje kilka czynników, które przyczyniają się do wzrostu znaczenia tego kierunku w kontekście zdrowia i wellness.
Po pierwsze -rosnąca świadomość zdrowotna sprawia,że Polacy stają się coraz bardziej świadomi znaczenia zdrowia psychicznego i fizycznego. Joga, jako forma aktywności, łącząca elementy fizyczne i mentalne, zyskuje na popularności w kontekście profilaktyki i terapii. Wzrost zainteresowania zdrowym stylem życia sprzyja rozwijaniu programów jogi w terapiach i wspieraniu rehabilitacji.
Zwiększone zapotrzebowanie na usługi terapeutyczne: w obliczu rosnącej liczby osób z problemami zdrowotnymi, zarówno fizycznymi, jak i psychicznymi, istnieje zapotrzebowanie na komplementarne formy terapii. Joga może być skutecznym narzędziem w rehabilitacji oraz w pracy z różnymi schorzeniami, co czyni ją wartościowym dodatkiem do tradycyjnych metod leczenia.
Wsparcie instytucji i organizacji: w Polsce rośnie liczba instytucji, które oferują kursy i szkolenia związane z jogą terapeutyczną. Wzrost liczby takich programów edukacyjnych może przyczynić się do zwiększenia jakości kształcenia i zawodowych standardów w tej dziedzinie.
Trendy globalne: na całym świecie joga w profilaktyce i terapii zyskuje na znaczeniu, co wpływa na polski rynek. Umożliwia to wymianę doświadczeń oraz wdrażanie najlepszych praktyk z innych krajów, co przyczynia się do rozwoju tego kierunku.
Zróżnicowane możliwości kariery: absolwenci tego kierunku mogą pracować w różnych środowiskach, takich jak ośrodki zdrowia, kliniki rehabilitacyjne, szkoły, czy prowadzić własną działalność gospodarczą. Zróżnicowanie możliwości zatrudnienia zwiększa atrakcyjność tego kierunku dla przyszłych studentów.
Podsumowując, kierunek joga w profilaktyce i terapii ma potencjał do dalszego rozwoju w Polsce, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie na holistyczne podejście do zdrowia. To przyczynia się do popularyzacji jogi jako formy wsparcia w profilaktyce i promocji zdrowia.
Górnośląska Wyższa Szkoła
Przedsiębiorczości im. Karola Goduli
ul. Racławicka 23,
41-506 Chorzów
Tel. 32 349 48 00
Fax 32 349 48 01
E-mail: gwsp@gwsp.edu.pl